Uitkeringen

APG voert voor een groot aantal werkgevers in de sectoren Overheid en Onderwijs verschillende uitkeringen uit. Deze uitkeringen zijn in de cao van elke werkgever vastgelegd.

Via APG kunt u de volgende uitkeringen aanvragen:

  • Bovenwettelijke uitkering
    Een bovenwettelijke uitkering (BW-uitkering) is een aanvulling bovenop uw Werkeloosheidsuitkering (WW-uitkering). De bovenwettelijke uitkering kent 2 fasen: de aanvullende uitkering gedurende de periode van WW-uitkering en de aansluitende uitkering na afloop van de WW-uitkering. Op de aansluitende uitkering heeft u alleen recht als u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Deze kunnen per werkgever verschillen.
  • Loonaanvulling
    Een loonaanvulling is een aanvulling op uw salaris als u een nieuwe baan heeft geaccepteerd waarin u minder verdient dan bij uw voormalige werkgever.
  • Garantie uitkering
    Een garantie uitkering is een uitkering die u ontvangt op basis van uw eerder opgebouwde rechten. Als u in een nieuwe baan ontslagen wordt en een nieuwe WW-uitkering krijgt, maar geen nieuwe bovenwettelijke uitkering, komt u mogelijk in aanmerking voor een garantieuitkering.
  • Salarissuppletie
    Een salarissuppletie is een aanvulling die kandidaten van Werk naar Werk binnen de sector Rijk kunnen aanvragen na afloop van hun salarisgarantie. De aanvulling vraagt u jaarlijks binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar aan. Het aanvragen van salarissuppletie is mogelijk vanaf 1 januari 2018.

De substantieel bezwarende functie-uitkering (SBF-uitkering), de individueel naastwettelijke regeling (INR) en Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen-aanvullingen (WIA-aanvullingen) kunnen alleen door werkgevers worden aangevraagd.

Het online aanvragen van een uitkering bij APG gaat als volgt:

  1. Eerst vult u het aanvraagformulier in via Uitkering aanvragen.
  2. Daarna stuurt u via MijnUitkering de benodigde documenten om uw aanvraag compleet te maken. Tijdens het invullen van het aanvraagformulier maakt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan om in te kunnen loggen op MijnUitkering.
  3. Zodra zowel het aanvraagformulier als de documenten door ons zijn ontvangen, controleren we of alles juist en compleet is aangeleverd. Eventueel wordt een verzoek gestuurd om een ontbrekend document alsnog aan te leveren.
  4. Uw aanvraag wordt in behandeling genomen als alle gegevens compleet en juist door ons zijn ontvangen. De wettelijke afhandeltermijn volgens de Algemene wet bestuursrecht is 8 weken. Wij streven ernaar om onze beslissing binnen vier weken te sturen. Afhankelijk van gemaakte afspraken tussen APG en onze opdrachtgevers, kan deze termijn verschillen. U ontvangt de beslissing per e-mail. Daarin laten we u weten of u wel of geen recht heeft op een uitkering. Als er sprake is van recht op een uitkering worden ook de duur en de hoogte ervan in de beslissing opgenomen. Uw voormalige werkgever ontvangt van elke beslissing een kopie.
  5. Heeft u recht op een uitkering, dan vult u elke maand een verslag Werk en Inkomen in, zolang uw uitkering wordt uitbetaald. Via dit verslag informeert u ons over uw sollicitatieactiviteiten, eventuele werkzaamheden, eventuele andere inkomsten of uitkeringen en geeft u door wanneer u met vakantie gaat.

Zet alle documenten die nodig zijn voor uw aanvraag alvast klaar en controleer of ze zijn opgeslagen als .pdf of .jpg bestand. Bestanden mogen maximaal 10 Mb groot zijn.

Soort uitkering Benodigde documenten
Bovenwettelijke uitkering
  1. WW- of ZW-beslissing van het UWV
  2. Ontslagbesluit / tijdelijk contract
  3. Diensttijdoverzicht ABP (staat in 'MijnABP')
  4. Arbeidsverleden (staat in 'Mijn UWV')
Bovenwettelijke uitkering Gemeente
  1. WW-beslissing van het UWV
  2. Ontslagbesluit
  3. Diensttijdoverzicht ABP (staat in 'MijnABP')
  4. Arbeidsverleden (staat in 'Mijn UWV')
  5. Het formulier Werkgeversverklaring BW Gemeente dat door uw (vorige) werkgever volledig is ingevuld en ondertekend
Bovenwettelijke uitkering personeel APG
  1. WW-beslissing van het UWV
  2. Ontslagbesluit / tijdelijk contract
  3. Vaststellingsovereenkomst
Loonaanvulling
(een nieuwe baan tijdens uw bovenwettelijke uitkering)
  1. Aanstellingsbesluit / arbeidsovereenkomst / tijdelijk contract van de nieuwe werkgever(s)
  2. Eerste salarisstrook van uw nieuwe werkgever(s)
Loonaanvulling op datum ontslag
(een nieuwe baan gelijk na uw ontslag)
  1. Ontslagbesluit / tijdelijk contract van uw voormalige werkgever
  2. Salarisstroken van uw voormalige werkgever over een periode van 13 maanden voorafgaand aan de maand voor de maand van uw ontslag (bijv: bij een ontslag per 1 januari 2017 hebben wij de salarisstroken van november 2015 t/m november 2016 nodig)
  3. Diensttijdoverzicht ABP (staat in 'MijnABP')
  4. Arbeidsverleden (staat in 'Mijn UWV')
  5. Aanstellingsbesluit / arbeidsovereenkomst / tijdelijk contract van de nieuwe werkgever(s)
  6. Eerste salarisstrook van uw nieuwe werkgever(s)
Salarissuppletie
  1. Plaatsingsbesluit (bij plaatsing binnen de sector Rijk)
  2. Werkgeversverklaring nieuwe werkgever (bij aanvaarding functie buiten de sector Rijk)
  3. Besluit toekenning salarisgarantie
  4. Laatste salarisstrook van uw oorspronkelijke functie binnen de sector Rijk
  5. Alle salarisstroken over de aanvraagperiode
Garantie uitkering
(een nieuwe baan tijdens uw bovenwettelijke uitkering, maar nu opnieuw ontslagen en een nieuwe WW-uitkering)
  1. WW- of ZW-beslissing van het UWV
Garantie uitkering op datum ontslag
(u bent ontslagen bij een werkgever met een bovenwettelijke regeling, heeft gelijk een nieuwe baan, maar wordt nu opnieuw ontslagen en krijgt een WW-uitkering)
  1. WW- of ZW-beslissing van het UWV
  2. Ontslagbesluit / tijdelijk contract van uw oorspronkelijk ontslag
  3. Salarisstroken van uw oorspronkelijke werkgever over een periode van 13 maanden voorafgaand aan de maand voor de maand van uw ontslag
  4. Diensttijdoverzicht ABP (staat in 'MijnABP')
  5. Arbeidsverleden (staat in 'Mijn UWV')

De substantieel bezwarende functie-uitkering (SBF-uitkering), de individueel naastwettelijke regeling (INR) en Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen-aanvullingen (WIA-aanvullingen) kunnen alleen door werkgevers worden aangevraagd.

Weet u niet zeker voor welke uitkering u in aanmerking komt? Klik dan op Uitkering aanvragen en beantwoord de vragen.

Uw aanvraag wordt in behandeling genomen als alle gegevens compleet en juist door ons zijn ontvangen. De wettelijke afhandeltermijn volgens de Algemene wet bestuursrecht is acht weken. Wij streven ernaar om onze beslissing binnen vier weken te sturen. Afhankelijk van gemaakte afspraken tussen APG en onze opdrachtgevers, kan deze termijn verschillen.
U ontvangt de beslissing per e-mail. Hierin laten we u weten of u wel of geen recht heeft op een uitkering. Als er sprake is van recht op een uitkering worden ook de duur en de hoogte ervan in de beslissing opgenomen. Uw voormalige werkgever ontvangt van elke beslissing een kopie.

De hoogte van een uitkering is afhankelijk van de regeling die op u van toepassing is en afhankelijk van hoeveel u naast uw uitkering (bijverdiensten) verdient. Als u recht heeft op een uitkering ontvangt u van ons een beslissing waarin de hoogte en de duur van uw uitkering staan aangegeven.

Afhankelijk van het soort uitkering of van gemaakte afspraken, kunnen de rechten en plichten per persoon verschillen. Klik hier voor de rechten en plichten tijdens een bovenwettelijke uitkering.

Zolang uw uitkering wordt uitbetaald, vult u maandelijks het verslag Werk en Inkomen in via MijnUitkering, tenzij anders met u is afgesproken. Via dit verslag informeert u ons over uw sollicitatieactiviteiten, eventuele werkzaamheden, eventuele andere inkomsten of uitkeringen en geeft u door wanneer u met vakantie gaat.

Let op: het niet of te laat insturen van het verslag Werk en Inkomen heeft tot gevolg dat u die maand geen betaling ontvangt. Zodra het nog openstaande verslag wordt ingestuurd, zal de betaling weer plaatsvinden.

Het maandelijks invullen van het verslag Werk en Inkomen is niet verplicht als u een salarissuppletie ontvangt.

Wijzigt er iets in uw situatie dat van invloed kan zijn op uw uitkering? Geef die wijziging dan binnen één week aan ons door. Voorbeelden van wijzigingen die van invloed kunnen zijn op een uitkering zijn:

  • Wijziging telefoonnummer
  • Wijziging e-mailadres
  • Wijziging naam
  • Wijziging adres
  • Wijziging woonplaats
  • Wijziging rekeningnummer
  • Wijziging loonheffingskorting
  • Wijziging in verband met werken als zelfstandige
  • Ziekmelding of betermelding
  • Zwanger
  • Werken als vrijwilliger
  • Ontheffing als mantelzorger
  • Volgen van opleiding of scholing
  • Herleving uitkeringsrecht aanvragen
  • Hulp bij re-integratie
  • Veranderen van werk
  • Met pensioen gaan
  • Overlijden
  • Onbetaald verlof

U bent verplicht om te solliciteren, zolang u geen vrijstelling van het UWV of uw voormalige werkgever heeft ontvangen.

Als sollicitatie-activiteiten geldt:

  • Solliciteren op een vacature.
  • Een open sollicitatie sturen.
  • Een sollicitatiegesprek voeren bij een werkgever.
  • Uw cv plaatsen op een vacaturewebsite.
  • Inschrijven bij een uitzendbureau, / detacheringsbureau, / arbeidspool of/ invalpool.
  • Bellen met een werkgever voor werk.
  • Langsgaan bij een werkgever voor werk.
  • Solliciteren via een uitzendbureau of website.
  • Een assessment of test doen voor een functie.
  • Een netwerkgesprek voeren.
  • Een workshop volgen over ‘werk zoeken’.

WW en passend werk
Als u een bovenwettelijke uitkering heeft, bent u verplicht om passend werk te accepteren. Weigert u werk dat passend is, dan krijgt u een lagere uitkering of helemaal geen uitkering meer.

Wat is passend werk?
Als u werkloos bent, probeert u natuurlijk eerst of u een baan kunt vinden op uw eigen niveau van opleiding, ervaring en loon. Heeft u na 6 maanden WW-uitkering nog geen baan gevonden, dan wordt iedere baan als passend gezien. Dat betekent dat u na 6 maanden ook moet solliciteren op banen met een lager opleidingsniveau, een langere reistijd, minder inkomen of op een tijdelijke of parttime baan.

Let op: bent u ziek geweest in deze 6 maanden? Dan wordt deze periode niet verlengd.

Werkloos voor 1 juli 2015
Was u werkloos voor 1 juli 2015 en heeft u een bovenwettelijke uitkering? Dan wordt pas na 1 jaar iedere baan als passend gezien.

Heeft u een brief met beslissing gekregen en bent u het hier niet mee eens, bijvoorbeeld omdat uw uitkering wordt verlaagd of uw aanvraag voor een uitkering is afgewezen? Bel ons dan op telefoonnummer 045 579 22 44, zodat wij onze beslissing kunnen toelichten. Houd er rekening mee dat de uiterste datum waarop u een bezwaar kunt indienen, blijft staan.

Bent u het na het telefoongesprek nog steeds niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Dit kan alleen schriftelijk.

Heeft u al bezwaar gemaakt en bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaar? Dan kunt u hiertegen in beroep gaan. Dit kan alleen schriftelijk.

Let op: U kunt alleen bezwaar maken tegen een officiële beslissing. In de beslissing staat een bezwaarclausule of er wordt op een andere manier aangegeven dat u bezwaar kunt maken.

Hoe dien ik mijn bezwaar in?
U kunt een bezwaar alleen schriftelijk indienen door dit te sturen naar:

APG Afd. Sociale Zekerheid
Postbus 4880
6401 JR Heerlen

Vermeld het volgende in uw bezwaar:

  • de datum
  • uw naam, adres en telefoonnummer
  • uw Burgerservicenummer (BSN)
  • uw klantnummer
  • de woorden bezwaarschrift of ik maak bezwaar
  • de beslissing waarmee u het niet eens bent
  • de datum en het kenmerk van de brief waarin de beslissing staat
  • waarom u het niet eens bent met de beslissing en wat volgens u de beslissing had moeten zijn
  • uw handtekening

Bent u niet tevreden over APG, bijvoorbeeld omdat wij uw uitkering niet op tijd betalen of omdat wij niet terugbellen, terwijl dat is afgesproken? Laat het ons weten via telefoonnummer 045 579 22 44 of per e-mail naar socialezekerheid@apg.nl. Meestal komen we er samen uit. Lukt dat niet, dan kunt u een klacht indienen via e-mail naar socialezekerheid@apg.nl of per post naar:

APG Afd. Sociale Zekerheid
Postbus 4880
6401 JR Heerlen

Klachten worden door ons met zorg behandeld en u ontvangt zo snel als mogelijk een reactie.

Let op: dient u een bezwaar en klacht in over hetzelfde onderwerp, dan wordt uw klacht niet in behandeling genomen, maar meegenomen in de afhandeling van het bezwaar, conform de Algemene wet bestuursrecht opgenomen.